Pages

Khamis, 10 November 2011

Dosa yang lebih besar dari berzina


Pada suatu senja yang lengang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-hayung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam.


Kerudungnya menutup hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.


Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu perlahan-lahan sambil memberi salam. 


Maka terdengarlah ucapan dari dalam,
"Silakan masuk"


Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya
berderai tatkala ia berkata, 
"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya." 


"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut.


"Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik..


"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.


Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina".


Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak.


Perempuan itu meneruskan, 
"Dari perzinaan itu saya pun... hamil. Setelah anak itu lahir,langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.


Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, 
"Perempuan bejad, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"...teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.


Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa.. 


Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu.. Bahkan ia tak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. 


Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,
"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" 


Nabi Musa terperanjat. 
"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?"
Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. 
"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?" 


"! Ada!" jawab Jibril dengan tegas. 


"Dosa apakah itu?" tanya Nabi Musa.


"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina".


Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan
tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. 


Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.


Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah. 


♥ Ustaz Azhar Idrus ( Original ) ♥


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."

Isnin, 31 Oktober 2011

AIR TANGAN ORANG YANG TAK SOLAT

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan

pada zaman Nabi Musa as.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.”

Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.



Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.



Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu.



Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.



Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam.



Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb.

Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan?

*Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.

**Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain
 memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum”.

Maknanya, “Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu” Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

★ Hidup bukan untuk makan, tetapi makan untuk hidup.
 Jika makan dengan niat ibadah akan mendapat pahala.



"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
 (1) orang-orang yang beriman, (2) dan yang beramal soleh
 (3) dan yang berpesan2 pada kebenaran (4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
 ~Surah Al-'Asr.

Silakan SHARE..

Klik gambar + baca + share...senang jer nak buat amal jariah ni :)

By: Nurul Amir

Selasa, 25 Oktober 2011

Apasal la aku malas sembahyang?

Apasal la aku malas sembahyang?
Tuhan kasi aku jasad, sihat, hensom pulak tu,
siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang,
Nak tunggu sakit, baru ingat sembahyang,
Tuhan kasi hati supaya boleh rasa sedih dan riang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang?
Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,
Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Tuhan kasi hati supaya boleh rasa sedih dan riang,
Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang?
Ingat masih muda remaja, lambat padam,
Tapi mat motor pun ramai yang terbungkang,
Nak tunggu tua baru ingat tikar sembahyang,
Masa tu, baca fatihah pun 4 kali ulang...

Apasal la aku malas sembahyang?
Main bola aku sanggup sampai petang,
Tak cukup siang, malam main futsal & pentanque,
Tengok tv & internet berjam-jam,
Apa? Ingat masuk syurga boleh berlenggang...

Apasal la aku malas sembahyang?
Kerja dah best, keluarga pun dah ok, rumah tersergam,
Negara pun dah merdeka, terbilang,
Berkawan malam dan siang,
Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang...

Apasal la aku malas sembahyang?
Aku kena ingat, jangka hayat makin kurang,
badan makin lemah, mata dah tak terang,
Pagi kita sihat, petang boleh kejang,
Pastu kita disembahyangkan...

Apasal la aku malas sembahyang?
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang,
Siksa neraka aku tak terbayang,
Janji Allah pasti tertunai, tiada siapa boleh halang!!!

Apasal la aku malas sembahyang..?

Jumaat, 14 Oktober 2011

10 minutes attention

Mesyuarat DUN Kelantan-Terengganu 2003

Salamun'alaik,

Entry kali ini nk buka minda rakan-rakan, sahabat-sahabat dan saudara/i sekalian tentang cara pentadbiran dan penjelasan isu negeri dalam persidangan DUN Kelantan pada tahun 2003. Susah jugak carik video ini. Alhamdulillah, ada sahabat dikalangan kita yang meletakkan video ini di youtube untuk tayangan umum agar boleh membuka minda kita serba sedikit. Tayangan video ini tidak disiarkan di media-media massa sedia ada walaupun ianya agak menarik untuk dikongsi berkenaan dengan penjelasan isu "undi PAS dapat pahala" dalam mesyuarat DUN Kelantan. Penjelasan terperinci merangkumi pembangunan pendidikan yang Yayasan Islam Kelantan (YIK) laksanakan dalam sektor pendidikan, kefahaman tentang Islam dan politik, hudud, kebebasan beragama, dan lain-lain yang berkaitan dengan pentadbiran terhad dalam misi membangun bersama Islam yang diperjuangkan oleh PAS; turut dibincangkan.













 
Walaubagaimanapun, atas kendiri jua untuk memilih antara penjelasan dengan ilmiah, atau penjelasan jahiliah. Rakyat bebas memilih jalan yang nak dituju, tetapi berhak jua melihat dan mendengar sekeliling sebelum mula melangkah..

Wassalamun'alaik..

Khamis, 13 Oktober 2011

Cinta dan Kentut

Salamun'alaik guys...

Entry hari ni best sket..nak kongsi pendapat seorang sahabat saya yang mengaitkan Cinta dengan sesuatu yang unik....kentut...hehe..

****

Cinta dan kentut

CINTA dan KENTUT tidak bisa ditahan, keduanya bisa menjadi lega bila terlaksana.

CINTA tertahan = Sengsara, KENTUT ditahan = Menderita

Kalau CINTA dan KENTUT keras bersuara, tentu perasaan kita lega.

CINTA terkesan malu-malu tapi mau, KENTUT bikin malu-maluin baunya.

CINTA tanpa rasa, bukan CINTA namanya, KENTUT tak berbau, bukan KENTUT namanya.

CINTA itu rapuh, KENTUT itu bau.

CINTA itu halus, KENTUT itu virus.

CINTA diam-diam membuat orang mabuk kepayang, KENTUT diam-diam membuat orang mabuk kepalang.

CINTA bagi kebanyakan orang muda, “Ahhh, CINTA monyet…!”
 KENTUT didepan banyak orang, “Sialan, monyet lu…!”

CINTA dan KENTUT sama-sama sering dicari:
 Kalau sudah CINTA: “Dimana engkau duhai kekasih?”
 Kalo sudah KENTUT: “Siapa nih yang KENTUT? Hayoo, ngaku gak…?!!!”

CINTA berlebih membuat orang terbuai, KENTUT berlebih membuat orang terkulai.

CINTA menyatukan persepsi, KENTUT menyatukan emosi.

Rabu, 12 Oktober 2011

Bajet 2012: Komen dari pakatan rakyat..

Salamun'alaik guys,

Entry kali ini, berkenaan dengan desas desus bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri kita, komen dari pihak pakatan rakyat tidak disiarkan di media. Dengan itu, di sini saya nk berkongsi dengan rakan2 sekalian komen2 yang saya jumpa di youtube sekadar untuk dapatkan kenyataan dari kedua-dua pihak. Komen daripada pihak kerajaan boleh kita tonton kat berita2 yang sedia ada. Well, here it's goes..


Jazakallah...

Debat terhebat dalam sejarah Malaysia


Salamun'Alaik Guys...

Diyakini sahabat2 dan saudara/i sekalian amat familiar dengan debat (sesi soal jawab dengan fakta dan dibahaskan secara professional) untuk dinilai dan mengupas pro and con sesuatu isu. Tanpa berpandukan dan berdasarkan emosi dan kenyataan tanpa asas (sepatutnya la..) setiap pendebat dizinkan membentangkan apa saja FAKTA atau dalil2 (bukti2) yang menyokong pendapat dan keterangan yang dibentangkan. Mari kita ikuti perdebatan yang tidak kurang hebatnye yang membahaskan isu kenaikan minyak. Kita berhak menilai yang mana lebih berunsur ilmiah dan sebaliknya, kerana negara Malaysia adalah hak kita... dan pilihan juga adalah hak kita...^^




Wassalam...fikir-fikirkan dan selamat beramal... (^_^)

Selasa, 11 Oktober 2011

Ally

Salamun'alaik~

Entry kali ni nk publish kisah seorang ibu yg amat mengasihi anaknya.. Kisah benar.. Doakanlah yang terbaik untuk beliau sekeluarga... ameeen~



************



Assalamualaikum..
Dah lama tak menulis tak blog ni...bila dapat sesuatu yang lebih menarik perhatian, semua boleh jadi lupa.
Kerja pun dah jadi tertangguh-tangguh.  Inilah akibat bila berdating dengan Micheal Scofield..hahahha

Hari ni terasa pulak nak bercerita pasal sikecik ni..siapa lagi kalau bukan Ally..

Antara keempat-empat cahayamata yang saya ada, Ally ni la yang paling banyak sekali kena makan ubat.  Ally kerap kena batuk..tapi sebelah malam sahaja dan ada masa-masa yang tertentu.  Kalau bila dia kena batuk ni kesian sangat..malam tak boleh tidur, asyik batuk dan bila batuk tu..mengelagak jer bunyi kahak dia..

Ada pengalaman yang agak menyayat hati bila bercerita pasal Ally ni.. Dalam bulan 5 yang lepas). Kebetulan saya bercuti, saya tengok ally memang batuk yang agak kuat, dia memang tak bagi saya buat apa, cuma duduk meriba dia sahaja.

Saya dah nampak, nafas dia tersekat-sekat, macam susah sangat nak bernafas, saya talipon ayahnya dan cuma mengatakan yang ally batuk agak teruk. Bila ayahnya balik dari kerja, masa tu dalam kul 8.00 malam, kami bawak dia jumpa doktor, dan klinik tu pun sebenarnya dah nak tutup, siap tutup lampu dah...tapi saya cakap kat nurse, tolongla bagi doktor tengok anak saya sekejap.

Bila masuk bilik doktor, doktor trus bagi tau saya..anak awak nampak pucat sangat..hati saya dah berdebar2..doktor check dan dia bagi nebulizer...ally meronta2la menangis..lepas doktor bagi nebulizer tu nampak dia ok skit..dan dia tidur.

Bila balik nampak keadaan dia ok...nampak dia pun boleh bernafas dengan elok tanpa tersekat2...kami pun lega la.. So, saya dah suami serta anak-anak lain tidur mcm biasa...Tiba-tiba kami terkejut sebab dengar ally menangis dengan kuat sekali, saya cuba angkat dia tak mau..ayah dia angkat pun dia tak mau...dia meronta2..menangis2..bergolek2 macam resah semacam jer...saya angkat dia dan tengok dia mcam tak bermaya,muka dia pucat apa yang dia buat serba tak kena...saya dah suami bergegas bawak ally ke Columbia Asia Puchong. Pesan kat kakak untuk tengok adik-adik...Ibu dan ayah nak g hospital bawak ally.

Kami pergi ke emergency room, sampai kesana trus bagi tau doktor yang ally macam susah nak bernafas..Bila doktor check..statement yang paling saya tak dapat terima "ANAK AWAK KRITIKAL"..bagaimana perasaan saya ketika tu????hanya Allah sahaja yang tahu..bercampur baur..airmata mencurah2 begitu juga dengan suami saya..Doktor bagi ubat dan nebulizer lagi untuk stabilkan ally..

Dalam masa yang masa doktor bagi tau yang ally tak boleh dirawat di Columbia Asia sebab tak cukup kelengkapan, lalu kami dihantar ke Pantai Hospital di Bangsar menggunakan Ambulan..Ally masih menggunakan oxigen sepanjang dalam perjalanan tu..sampai unit kecemasan hospital sekali lagi doktor yang merawat ally disitu bagi statement yang sangat-sangat saya tak dapat terima ANAK AWAK TAK STABIL".....

Ally..Ally,,macam mana perasaan ibu waktu itu sayang...tak dapat ibu luahkan dengan kata-kata..ibu rasa bersalah yang amat sangat sebab tak bawak ally jumpa doktor dengan lebih awal.. nampak ally bernafas dengan tersekat2 walaupun dengan bantuan oxygen..Kemudian Ally dimasukkan ke ICU untuk rawatan lanjut.

Seminggu ally di hospital, doktor kata paru-paru ally kena jangkitan bakteria. jadi dia kena dapatkan antibiotik selama 5 hari. Saya cuma kena jaga pemakanan ally, dia tak boleh makan benda2 sejuk sebab doktor kata potensi untuk ally dapat asma agak besar...



p/s : saya tak berapa pandai nak menulis sebenarnya apa yang saya tulis ni itulah yang saya rasa.


                            Ally posing dengan selipar..isk isk isk

Khamis, 6 Oktober 2011

Kalau tidak suka pada hukum Allah, jangan jadikan jenaka murahan!

Assalammualaikum

Artikel pagi ni dipetik dari sini.

Pedih rasanya mata dan hati ini. Ya Allah Kau berilah hidayah dan ampunan Mu kepada kami....



Kata Imam Muda Hassan di statusnya di facebook: "Berpada-padalah ketika berpolitik. Sekalipun tidak mahu kpd hukum Allah, jgn sampai hukum Allah dijadikan sbg alat jenaka hanya semata2 utk mencapai kepuasan sendiri. Sedarlah diri yg kita hanya penumpang di muka bumi ini, kebalkah kita jika Allah menimpakan balaNya nnt? Yang pasti, bala bkn shj menimpa sesuatu kaum yg mempersendakan itu, tetapi keseluruhan kaum itu. Astaghfirullahal'azim..Ya Allah, ampunkan dosa kami.." 

Kata imam muda hassan lagi: "Kita melenting bila org menghina jalur gemilang, tetapi kita berpeluk tubuh berdiam diri bila org menghina Islam itu sendiri. Siapa lagi yg boleh diharapkan kalau org Islam yg menghina agamanya sendiri.. 

JELAS imam muda hassan:..."Ini bukan lagi soal politik. Ini melibatkan maruah kita sbg org yg mengaku Allah itu sbg Tuhan kita didalam kalimah syahadah. Betapa sygnya Rasulullah terhadap Ummatnya, tetapi alangkah sedihnya jika Rasulullah melihat apa yg terjadi akhir zaman ini. Adakah manusia berfikir mereka akan selama-lamanya hidup di atas muka bumi in?Lupakah kita pada kehidupan yg kekal abadi di sana nnt?"......




Jom kita check pulak apa kata ALLAH dalam Kitab KITA :-

“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu…”(QS Al Maidah ayat 49)

”Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?” (QS Al Maidah ayat 50)

”Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur'an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu.” (QS Al-Maidah ayat 48)

Wallahu a'lam....Kuatkanlah kami untuk memenangkan kemerdekaan diri, kemerdekaan iman di negara kami sendiri Ya Rabbul A'lamin....

Khamis, 15 September 2011

Hantaran Kahwin..huh???

Salamun'alaik..

Kisah ini sekadar gurauan semata-mata yang dipetik luahan hati seorang penulis blog.. Mari kita baca luahan dia ni..huh??
"HANTARAN Zaman sekarang ni kan hantaran makin naik harga. Maklumlah kata dorang ikut market price. Kalau harga mas naik, naik lagi harga bakal2 bini. Tak ikut market price nanti orang kata kedekut lah sengkek lah tak mampu jangan ada hati nak kahwin lah hai… macam-macam story lagi.
Biasanya yang letak harga ialah mak sebelah pompan. Bapak selalu ikutkan aje ni semua kerja orang pompan dorang kata. Kadang2 ada jugak pompan sendiri yang letak harga lepas tu pakat dengan mak. Mengikut survey; sekarang paling minimum 00. Hantaran 00, 00 masih ada jugak tapi dah boleh kira pakai jari tangan je. Yang ada hantaran kira okay lah tapi ada serba satunya lagi. Cuma serba-serbi dan serba boleh je belum ada lagi.



Kat sini saya ada beberapa sebab kenapa sekarang hantaran makin mahal. Hah… .korang bacalah : Sebab..

1. Anak pompan sorang
2. Anak pompan sekolah tinggi 20 tingkat
3. Anak pompan paling jembu dalam family
4. Anak pompan kerja high post
5. Anak pompan biasa pakai barang branded
6. Kakak belum kahwin jadi kena kasi double untuk belanja kakaknya sekaligus
7. Bapak pompan towkay kayu balak mak pulak bekas ekseketip


Selalunya jawapan yang diberi oleh pihak lelaki kalau hantaran melampau sangat (ni dorang berbual antara family lelaki je) :


1. “Eh! Nak meniaga anak ke pe?”
2. “Kalau pandai masak ke jahit ke satu hal jugak. Ni asik pandai mekap je.”
3. “Camni bilang dorang simpan anak tu dalam store buat perhiasan.”
4. “Kalau lawa macam Karishma Kapoor tu takpe jugak. Ni idung pesek macam kena lenggek je.”
5. “Apa dorang ingat kita sedara Bill Gates ke?”
6. “Lupakan sudah budak pompan tu. Nanti mak carik kan yang lebih power dari Catherine Zeta-Jones eh?”


Kata2 dari sebelah pompan yang lelaki ingin sangat nak dengar :


1. “Ikut suka hatilah. Berapa yang lelaki kasi; kita ambik je. Members tak cerewet.”
2. “Takpelah. Kalau tak boleh adakan sekarang; kahwin dulu. Lepas tu bayar pelan-pelan cara instalment.”
3. “Jangan bimbang. Korang cuma adakan hantaran je. Duit majlis semua kita sponsor.”
4. “Pasal sekarang ni musim great sale sana sini; jadi kita ada staff discount. Korang cuma kasi 10% je.”
5. “Berapa korang nak kasi, kasilah. Nak ambik free pun takpe. Anak pompan kita ramai lagi.”
6. “Apakata kalau korang ambik kakaknya sekali. Tapi hantaran tetap sama. Kira 2 for the price of 1 ler. Risaulah kakaknya tak kahwin-kahwin.”
7. “Kita worang Yindia mari. Itu yantaran kita kasi jugak. Tapi lupya anak musti tinggal sini jugak. Kita pya sarkek tamoh kasi dudur sana wokay?”


Kalau kena pulak family lelaki yang loaded makan tak abis punya;jawapannya :


1. “Okay setuju. Kita up lagi ,000. Nothing much ler.”
2. “Ehh sikit nah! Camni tak nak lah. Tak sama standard dengan kita punya expectation ler.”
3. “Ni hantaran kira Rupiah ke Sing dollars? Kita cuma simpan American dollars je.”
4. “Kita tak kasi pakai cash ler. Korang pilih nak AMEX ke; Diners ke; boleh kata semua credit card kita ada lah.”
5. “Sebagai hadiah upacara masuk minang ni; kita ada siapkan kereta Lambhorgini. Tu anak bujang kita tengah parking kat bawah tu.”
6. “Ni korang mintak hantaran ke; mintak duit nak belikan dia baju tidur. Murah nah?”


Haa… tu lah beberapa kerenah orang melayu kita ni. Jadi untuk pasangan2 yang nak kawin tu; bincang betul2 antara korang dengan family dalam hal ni. Mak pompan tu pun kalau nak letak harga; berpatutan lah dengan kemampuan pihak lelaki. Kalau tak berdengek lelaki tu nak adakan hantaran mahal2. Hati dah suka punya pasal; semua boleh aje. Cukup time badan cengkung-mengkung tak larat nak naik pelamin pasal kerja tiga empat macam untuk kumpul duit."

Dipetik dari -->http://www.zilhan.com/cerita-hal-hantaran-kahwin/


Unik sungguh luahan saudara ni...sangat beremosi..haha..lawok tapi beno..hehe...

Wassalam.

Allahu Malik al -Mulk..

Salamun 'alaik Guys,

Tetiba terasa nak kongsi video pilihan untuk tatapan kita bersama berkenaan dengan hujah-hujah yang menyangkal ideologi golongan artheist (tidak percaya kewujudan Tuhan) untuk entry kali ini.

Menempuh suatu era sains moden pada hari ini, muncul suatu golongan yang tidak mempercayai kewujudan tuhan dan berpendapat bahawa alam ini terjadi secara sendirinya. Dokumentari hasil daripada produksi Bushwack ini, akan cuba merungkai dan menjawab segala hujah pandangan dan kepercayaan golongan atheist dan ini akan dihuraikan secara terperinci merangkumi hujah saintifik, logik, falsafah dan matematik sebagai bukti kewujudan tuhan yang diragui mereka.

Antara perkara yang dikupas di dalam siri ini adalah:
-Persoalan mengenai kewujudan alam dengan sendirinya tanpa sebab
-Sedikit kaitan teori sains dengan al-Quran
-Kejuruteraan alam yang mengagumkan sebagai bukti kewujudan pencipta
-Mukjizat yang terkandung di dalam al-Quran
-Isu-isu yang melanda masyarakat kita pada hari ini

Semoga siri ini dapat memantapkan lagi kefahaman akidah kita. Terima kasih kepada Fr33DoMFighT3Rz atas video-video ini dan terjemaahannya.















Senyummlah~

ASSALAMMUALAIKUM..

KALAU HENDAK MEMILIH TEMPAT MANDI..
PERTAMA TELOK KEDUA PANTAI KETIGA PERIGI..
KALAU HENDAK MEMILIH PEMIMPIN NEGARA..
PERTAMA ELOK KEDUA PANDAI KETIGA BERANI..

(^_^)

..

Rabu, 14 September 2011

Al-Fatihah~

Artikel dibawah adalah kisah benar yang dilalui oleh seorang sahabat di tempat kerja.. Atas niat beliau untuk dikongsi, saya telah masukkan nukilan ini di dalam entry kali ni...Jazakallah~

"Setelah 4 tahun aku simpan tulisan ini.. hari ini aku ambil keputusan untuk ianya dikongsi bersama....

hmm.. malam tu aku memang tau yg abah memang ada kat KL.. semalam dia ada call aku, bagitahu yang dia dah sampai kat KL. bermalam kat Hilton, KL Sentral katanya.. so, aku bagitahu dia, aku datang jumpa dia kat sana la esok.. dalam pukul 8.30 camtu, aku dapat sms dari abah. "abah abis majlis pukul 11". aku pun balas "ok la, nanti pukul 11 org datang". sebenarnya, abah memang tahu aku nak jumpa dia malam nie. aku nak ambik camera dari dia. esok malam aku dah nak berangkat ke jepun, kena la bawak camera. maklumlah, bukan senang anak kampung yg macam aku ni nak dapat peluang ke jepun. mungkin, sekali seumur hidup aku dapat jejakkan kaki ke negara yang penah jajah tanah air aku dulu.

jam menunjukkan pukul 10.30. hmm.. aku rasa boleh la aku gerak ni. takpe la awal sikit sampai Hilton. duduk2 dulu ape salahnya. akupun drive la ke sana sorang2. sebaik saja aku nak masuk carpark kat hotel tu, ade 2 org polis tahan kereta aku. diorang suruh bukak bonet belakang kereta. tertanya2 aku kenapa ek? ada sesiapa nak bom ke hotel ni? atau dah memang prosedure hotel camni? maklumlah.. tu lah kali pertama aku pegi hotel tu. tak sampai seminit, polis tu kata kat aku, "ok, jalan". aku pun tak mau buang masa, terus tekan paddle minyak masuk ke parking area.

setelah aku kunci kereta aku, aku pun berjalan sambil mencari arah untuk ke lobi hotel. sampai je kat lobi, terkejut aku tengok. org kat dalam tu semua dressup smart2. aku sorang je rasanye yang berseluar jean. hmm, segan aku.. baik aku cari tempat duduk cepat2. tak lah orang notice sangat. rupanya, malam tu ada majlis sambutan ulang tahun FELDA yang ke 50. patut la orang kat situ pakai smart2. patutla ade polis tahan kereta aku tadi... patutla abah bermalam kat sini.. setahu aku, abah tak pernah ke hotel ni.. selalunya dia duduk kat CityVilla dekat area2 balai bomba chowkit tu. memang dari dulu pun dia duduk kat situ tiap kali datang ke Kuala Lumpur. seingat aku dari umur aku 5 tahun, abah selalu bawak aku ke Kuala lumpur. dan hotel itulah yang sentiasa menjadi pilihan abah untuk kami anak beranak bermalam.

setelah ku temui tempat duduk kat lobi, aku terus duduk.. buat muka selamba aja.. hmm, duduk kejaplah. tengok gelagat org2 kota yang lalu lalang kat situ. tak sampai 5 minit, tetiba aku nampak seseorang lalu.. macam kenal je.. oh, rupanya TPM kita, dato' Najib. First time aku tengok dia depan mata, selalu nampak kat TV je. Dari gaya nya, macam dah nak balik. hmm.. betullah, dia terus je lalu sebelah aku dan terus je ke keretanya.. ramai jugak bodyguard dia.. tapi, apesal semua kurus2 je.. hmm.. biarlah. teringat aku kat abah, aku pun capai handphone aku, terus ku dail no abah. "hello, abah.. bah, orang dah sampai ni.. orang kat lobi.. ade kat tempat duduk ni.. haa.. ok la.. bye". abah kata, kejap lagi dia datang. tak lama lepas tu, aku nampak abah dari jauh berjalan ke arahku.. hmm.. segak bergaya seperti biasanya. Dengan baju batiknya, berseluar dan berkasut hitam. mesti seluar ni mak yang gosokkan. memang selalu mak lah yang gosokkan baju abah tiap kali abah nak kemana2. walau bagaimana pun keadaannya, tak kira sakit atau tidak, mak tetap akan menjaga pakaian abah. itulah setia dah kasihnya seorang isteri kepada suami. dalam keluarga pun, memang pada aku abah lah yang paling segak sekali. tapi, kenapa abah dah macam kurus sikit malam ni?

sampai je abah kat aku, aku terus salam tangan dia. terus aku tanya dia, "majlis dah abih ke bah?". dah abih dah balasnya. aku terus ajak abah duduk. dia pun duduk depan aku. pastu aku yang masih blur ni tanya abah, majlis apa yang disambut malam ni. abah kata sambutan 50 tahun felda. betul sangkaan aku. katanya lagi, tadi diorang semua pegi tengok filem 'BILUT'. filem yang mengisahkan kehidupan masyarakat awal felda iaitu felda pertama kat malaysia, Felda Lurah Bilut, Raub. sambung abah lagi, ceritanya sedih. kemudian abah terus menyeluk sakunya. dikeluarkan kamera yang aku pesan haritu. terus dihulurkannya kepada aku sambil berseloroh.. "nak pakai ke kamera ni?" sambil mukanya tersenyum memandang, aku menjawab, "haĆ”". masing2 tersenyum. tergelak kecil aku tengok abah aku ni. maklumlah, kamera kodak pesen lama, mana ada orang pakai lagi. sekarang nie, semua pakai kamera digital. lepas tu kami pun terdiam seketika. memang biasa berlaku sebab abah ni seorang yang pendiam dan tak banyak cakap.

memang dari aku kecik lagi, abah memang pendiam orangnya. tak banyak cakap. dia hanya bercakap bila perlu. dan yang paling aku sanjung abah aku ni sebab sifat penyabarnya yang sangat2 tebal. susah nak percaya, dari kecik sampai la besar ni, aku tak penah tengok abah marah sesiapa pun. Pakcik aku (adik abah) pernah cerita dengan aku yang dia pernah kena marah dengan abah dulu. Itulah sekali je seumur hidup dia. dengan anak2 pun dia tak penah nak marah. orangnya cukup penyabar. sepanjang hidup aku, dialah orang paling sabar yang aku pernah jumpa. sifat sabar yang ada pada dia membuatkan aku adik beradik segan dengan dia. segan nak buat benda2 tak elok, segan nak memalukan dia , segan nak minta apa2 dari dia. sebab tu lah dari kecik sampai besar, kalau aku nak apa2, aku mesti minta dengan mak aku.

lepastu abah mencapai walletnya lalu mengeluarkan sekeping not 100 US dollar, lalu diberikannya pada aku. "nah, ambilla ni, abah tak sempat ke bank nak cucuk duit tadi, belila apa2 kat jepun tu". Abah memang banyak not2 macam tu. tiap kali dia ke luar negara, jarang sekali dia tukar duit luar ke ringgit balik. untuk kenang2an katanya. aku pun ambil duit tu sambil bertanya kalau abah nak apa2 tak dari jepun. kemudian abah tanya aku, apa yang ada kat sana? sambil tersenyum aku jawab, "ntah, orang pun tak tahu". tergelak kami dua beranak kat lobi hotel tu. sambil berborak2, tiba2 aku teringat, mungkin abah nak masuk ke majlis semula, mungkin nak jumpa kawan2nya. jadi aku pun minta diri nak pulang. sambil tu aku tanya apa dia buat lepas nie. katanya ade kawan dia ajak pegi mengeteh malam ni. "mengeteh", istilah yang org gunakan untuk lepak2 minum teh malam2. dia kata dia tengah tunggu kawannya datang. rasa kesian pulak kat abah tunggu sorang2 kat lobi, aku pun duduk semula. baik aku temankan abah kejap kat situ sementara kawan dia sampai.

abah memang ramai kawan. hampir kebanyakan kawan dia aku tak kenal. maklumlah, orang politik. abah aku ni memang minat politik. minat yang mendalam dlm bidang politik membuatkan abah ada ramai kenalan dan sentiasa sibuk. Tiap2 tahun, abah akan ke PWTC untuk menyertai Perhimpunan Agung Umno. masih lagi aku ingat, daripada sebagai ahli biasa, kemudian sebagai pemerhati sampailah abah jadi perwakilan. begitulah setianya abah pada parti. dengan jawatan yang pelbagai2, abah adalah tempat org kampung meluahkan masalah dan bermacam2 lagi. aku ingat lagi, kadang2 bila dia pulang dari kerja dlm keadaan penat, dia selalu tidur kat sofa biru depan tv tu. kami sekeluarga tahu, kalau dia tidur kat situ, maknanya dia penat sangat la tu sebab abah jarang tidur siang. samela macam aku. baru je tido tak sampai setengah jam, ade dah org kampung datang nak jumpa dengan dia. alahai, org tua tu baru je nak lelap. serba salah aku dibuatnya bila nak kejutkan dia. rasa kesian sangat kat dia. tapi tiap kali abah dikejutkan, dia tak penah nak merungut ataupun komplen. hampir 30 tahun hidup dlm keadaan macam tu, tak pernah tercebis dari mulut dia rasa putus asa dan penat.

Tak lama lepas tu, kawan dia pun sampai. terus ku bangun dan salam kawan dia tu. abah bagitahu dia, "anak", sambil menunding ke arah aku. memaklumkan kawan dia tu yang aku ni anak abah. memang ramai kawan2 dia yang aku tak kenal dan ramai juga kawan dia yang dah kenal dengan keluarga aku tetapi masih tak kenal aku. maklumlah, dari kecik masa sekolah dulu aku dah duduk di asrama sampailah aku bekerja di KL ni. kemudian abah berseloroh dengan kawannya, "budak ni nak pegi JAPANG". Japang adalah istilah yang orang jawa gunakan untuk negara jepun. sememangnya, kami anak beranak ni memang jawa. tambah pula, kawan dia tu pun memang jawa. kami bertiga tergelak kat situ seketika. kemudian kami bertiga berjalan ke arah lift yang akan membawa kami ke parking area. setelah aku masuk kedalam lift itu, aku tekan butang P3 sambil abah tekan P5. sampai saja ke aras P3, aku pun minta izin dengan abah untuk beredar. sambil aku kata, "ok bah, jalan dulu". "ye lah, jalan elok2", pesan abah ringkas, seperti selalunya. setelah aku keluar dari lift itu, aku pun terus beredar dari situ. masa aku nak keluar dari parking area tu, mata aku masih melilau tercari2 jikalau aku boleh bertembung dengan kereta abah. entah kenapa, hatiku nak sangat bertembung dengan dia lagi. walaubagaimanapun, hajat aku itu tak kesampaian lalu aku terus beredar pulang ke rumah.

kini aku sedar yang pertemuan singkat aku dengan abah hari itu adalah buat kali yang terakhir untuk aku bersemuka dengan abah. seminggu selepas itu, hari yang sama aku pulang dari Jepun, abah kembali ke rahmatullah meninggalkan kami sekeluarga. jatuh mengalir air mata ini bila teringatkan jam tangan dan baju yang kubeli untuk ku hadiahkan pada abah tak sempat untuk ku berikan padanya. apa yang boleh kuberikan kini hanya doa agar roh abah sentiasa dilindungi dan dirahmati oleh Allah. Amin. Al-fatihah.."

....bersama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada bapa beliau yang telah kembali ke rahmatullah pada 22/07/2006...al- Fatihah~...

Terrible spelling...huh??

Salamnua'laik gyus,

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too. Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

huh???...

Ali Setan to Ali-Insan

Saya pasti, ramai yang sudah mengetahui akan kisah penghijrahan pelakon Azmil Mustapha daripada kehidupan yang penuh ‘lagha’ kepada pengabdian diri kepada Allah. Namun, saya mengambil peluang ini untuk berkongsi sesama kita untuk meneliti segala pandangan dan pengalaman yang dihadapinya dalam sepanjang proses penghijrahannya. Semoga kisah ini dijadikan dorangan kepada kita semua untuk melakukan penghijrahan yang serupa. Kisah ini dipetik dari blog WanWMA.
_____________________________________________

Apabila disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , ‘berkat’ daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. Azmil, 55 (umur yang dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan artis di Malaysia yang melakukan ‘penghijrahan’ daripada kehidupan yang penuh ‘lagha’ kepada pengabdian diri kepada Allah.
Penampilan terakhirnya adalah sebagai Pengiran Demak dalam filem ‘Puteri Gunung Ledang’; watak yang diilakonkan setelah syarat-syaratnya yang ketat diterima penerbit. Duda (mempunyai seorang anak dengan bekas isteri pertama dan empat dengan isteri kedua) dari Shah Alam, Selangor ini telah musafir ke Syria sejak setahun lalu untuk mempelajari bahasa Arab dan ilmu agama.
Wartawan Global Media Channel (GMC) berkesempatan menemuramah Azmil di Kota Bharu (beliau kembali ke Malaysia sempena cuti semester pengajiannya) yang hadir memenuhi undangan untuk menyampaikan ceramah kesedaran Islam anjuran PAS Kawasan Ketereh baru-baru ini.
Berikut adalah hasil temuramah GMC dan beliau;
Kenapa saudara memilih untuk ke Syria?

Saya buat solat hajat, minta dengan Allah, saya nak cari tempat belajar, Allah berikan petunjuk belajar di Syria. Dengan duit yang saya dapat dari menyampaikan ceramah-ceramah kesedaran Islam sebelum itu di Malaysia, saya terbang ke Syria dengan anak-anak saya.
Saya belajar Bahasa Arab di Maahad Taalim Lughatal Arabiah Lil Ajnabi (Institut Pengajian Bahasa Arab Bagi Orang Asing).Kalau saya terus masuk kelas (pengajian agama) anjuran syeikh-syeikh pun saya tak reti Bahasa Arab. Jadi saya belajar Bahasa Arab dahulu. Sementara itu saya belajar Al-Quran, tajwid dan tasmi’ dengan syeikh-syeikh. Saya juga belajar dengan pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Syria.

Sejak bila sebenarnya saudara ke sana?

Sudah setahun. Saya pergi redah sahaja. Tak ada buat rancangan. Dengan empat orang anak saya turut bersama (tiga perempuan dan seorang lelaki). Yang sulung kemudiannya balik untuk mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini. Jadi kekallah tiga orang yang tinggal bersama saya di sana. Anak saya Noramalia Batrisya ,15, dan Mohd. Bazli Shafri, 13, belajar di Jami’ Abu Nur, sebuah kolej Islam antara yang termasyhur di Syria. Yang kecil baru masuk umur tujuh tahun dan belajar di darjah satu. Enam bulan pertama mereka dimasukkan dalam kelas bahasa Arab. Tidak ada masalah untuk mereka mengikuti pengajian dan sekarang sudah fasih berbahasa Arab. Saya amat puas hati dengan perkembangan mereka.

Puas hati macam mana?

Dengan perubahan perwatakan. Di Malaysia, dekat Shah Alam tempat kami tinggal dahulu banyak pengaruh yang tidak sihat. Cara hidup moden . Tapi di sana mereka mengaji Quran tiap-tiap hari, solat tidak tinggal dan pergaulan dijaga. Malah mereka sempat menasihati kakak yang pulang ke Malaysia “jangan tengok lelaki” bukan berkawan, tengok pun mereka tak bagi.
Di sana pergaulan antara lelaki dan perempuan amat dibatasi. Kita payah nak lihat pergaulan secara bebas berlaku. Duduk satu meja pun tak ada. Kalau di Yaman, negeri yang berjiran dengan Syria, dalam bas kalau hanya ada seorang wanita yang menjadi penumpang , yang lelaki tidak akan naik dan sanggup tunggu bas yang lain datang untuk dinaiki. Bimbang timbul fitnah walaupun hanya sebagai penumpang. Masing-masing sangat prihatin untuk menjaga perkara ini.
Antara perubahan yang ketara saya dapat lihat adalah pada anak perempuan saya, Noramaliya. Dia sebenarnya pelajar yang lemah. Semasa bersekolah di Malaysia, biasanya dia mendapat kedudukan 35 ke bawah. Dulu tinggal di Shah Alam, dia selalu ponteng sekolah. Tengok wayang di KLCC. Pergi ke sekolah tapi dalam beg ada pakaian lain untuk ditukar. Itu dah memang menjadi tabiat pelajar sekolah di Malaysia. Sampai di Syria, dia jadi pelajar yang terbaik. Padahal dalam kelas ada pelajar-pelajar luar negara yang lain seperti dari England, Afrika Selatan, Kazakhstan , China dan lain-lain. Dia yang muncul pelajar terbaik

Bagaimana saudara menyara kehidupan di Syria?

Tidak ada pendapatan tetap tapi saya sangat bernasib baik kerana mendapat bantuan. Saya diberi tempat tinggal percuma oleh seorang Syeikh di sebuah apartmen di pinggir Damsyik. Saya akui duit pun tak banyak tapi diam tak diam sudah sampai setahun saya di sana dan tidak timbul sebarang masalah besar. Kita kena yakin rezeki itu datang daripada Allah. Ada saja duit yang masuk. Sentiasa ada bantuan diterima kerana saya dan anak-anak dikira orang yang sedang menuntut ilmu.
Malah ia sampai ke tahap saya kadang kala terpaksa buang makanan yang diberi oleh jiran kerana terlampau banyak. Dan di sana kita yang pergi belajar dengan Syeikh ini bukan kita yang membayar Syeikh tapi mereka pula yang memberi duit pada kita. Perkara ini sudah jadi kebiasaan orang Syria . Jika tidak pun, dia akan beri kita roti setiap kali pergi belajar. Pergi solat Jumaat pun dapat duit. Budaya memberi amat dititikberatkan. Paling kurang, yang dewasa akan menyediakan gula-gula dalam poket untuk diberi kepada kanak-kanak.
Saya juga terkejut kerana kadang-kadang menerima sumbangan yang nilainya mencecah RM1000. Kalau yang kaya lebih lagilah mereka sumbangkan. Anak kepada Syeikh yang menyediakan rumah percuma untuk saya pernah menyumbang jutaan ringgit kepada fakir miskin dalam bulan Ramadhan.

Kenapa saudara fikir perubahan-perubahan positif sama ada kepada anak atau saudara sendiri boleh berlaku? Adakah perbezaan antara Syria dan Malaysia ini begitu ketara sekali sedangkan kedua-duanya adalah bumi orang Islam?

Bumi Syria ini ada kelebihan. Saya daripada kecil sampai besar memang belajar di sekolah yang tidak berasaskan kepada Islam. Saya menuntut di dua buah sekolah mubaligh Kristian iaitu La Salle Institution dan St John Institution. Dari situ saya menyambung pula pelajaran ke Indiana University di Amerika. Daripada kecil sehingga dewasa, saya tidak pernah belajar dan khatam al-Quran.
(Di Amerika , Azmil belajar dengan pengkhususan dalam penerbitan televisyen, radio dan filem. Beliau hanya tinggal tiga lagi jam kredit untuk dihabiskan sebelum dihantar pulang ke Malaysia oleh Jabatan Imigresen Amerika. Tindakan itu diambil ketika Amerika membuat penapisan orang-orang Islam dari negara luar berikutan kemenangan kumpulan Islam (Syiah) menjatuhkan kerajaan beraja Shah Mohammad Reza Pahlavi. Azmil dikesan bekerja sambilan walaupun syarat hanya membenarkan pelajar luar yang mempunyai 12 kredit atau lebih sahaja untuk berbuat demikian. Ayahnya Dato’Mustapha Kamil Yassin, bekas pensyarah di Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia tidak mahu Azmil mengambil biasiswa kerana kedudukannya sebagai kakitangan kerajaan gred A. Mula-mula saya berubah dulu nak baca surah al- Fatihah pun tak boleh. Kena baca mengikut tulisan rumi. Nak sembahyang semua ayat kena ditulis ke huruf rumi. Tak pernah dapat hafal. Sehinggalah apabila saya ke Syria.

Di sana, anak-anak saya belajar Al-Quran dengan seorang syeikhah (ustazah) di rumahnya. Selepas sebulan syeikhah tersebut datang melawat ke rumah. Dia mahu melihat keadaan keluarga macam mana. Bila datang dia meminta saya mengajar anak-anak. Dia suruh saya baca satu surah. Bila “check” ayah baca pun tak betul, dia pun minta anak muridnya yang lain tolong ajarkan anak-anak saya.

Tapi alhamdulillah berkat mengaji tiap-tiap pagi, kini saya sudah boleh menghafal satu, dua muka surat dengan senang. Ini memang saya pelik. Saya rasa ini memang kesan tinggal di bumi Syam (Syria), bumi para anbiya’.

Dahulu negara ini tertutup. Sebab ia mengikut pengaruh Rusia. Jadi negara lain menyisihkannya. Apabila Syria disisihkan, ia sebenarnya terselamat. Macam di Malaysia, apabila dibuat dasar terbuka, semua pengaruh dapat masuk, ia merosakkan kita. Budak-budak sekarang budaya sendiri pun tak kenal . Dan dia tak mahu ikut. Dia lebih seronok ikut budaya asing, budaya Barat. Budaya ini di Melayukan dengan bahasa. Tapi isinya tetap dari pengaruh yang menyimpang dari ajaran Islam.

Adakah kerana saudara bimbangkan keadaan begini sehingga sanggup membawa anak-anak jauh dari Malaysia? 

Sebab benda inilah saya bawa anak-anak keluar. Bila saya bawa anak-anak keluar, ada kawan-kawan yang tegur saya ” Jadi anak kamu ini tidak ada SPM. Macam mana nak cari kerja?”
Saya jawab balik, “Rezeki itu kerana Allah bukan kerana SPM”. Orang ada SPM pun berlambak tak ada kerja. Ada ijazah UM pun tak ada kerja. Ada Master USM pun tak kerja. Kita kena ingat rezeki itu dari Allah.
Sekarang anak-anak saya sudah hafal Juzuk Amma. Saya percaya dalam tiga empat tahun lagi, Insya Allah satu Quran tu dpat habis dihafal. Itu lebih berharga. Kalau dia jadi arkitek atau jurutera tapi Quran pun tak tahu buat apa. Macam saya dulu jadi pengarah filem tapi Quran pun tak tahu, buat apa?

Memberi pendidikan Islam pada anak-anak sehingga sampai berhijrah ke Syria. Orang lain mungkin tak berpeluang berbuat demikian macam saudara.?

Saya rasa kalau kita ajar anak kita cara Islam tak ada kekurangannya bagi saya. Malahan Allah mungkin akan mecurahkan kemudahan kepadanya. Sekarang kita kongsi raya, kita kongsi hukum, kongsi taraf atau standard Islam dengan yang lain. Kita membandingkan ajaran Islam dengan yang Barat.
Kalau tak seperti Barat, kita anggap standard kurang. Kita campur aduk hukum Allah dengan hukum kafir. Inilah yang saya nampak masalah kita pada hari ini. Ini pun nak berlaku di Syria pada hari ini. Kalau di negara kita lama dah dijajah 500 tahun dahulu dan kita masih ‘terjajah’. Syria ini dia baru terbuka tak sampai 10 tahun. Jadi generasi dia sekarang dia baru rosak.
Kalau kita di Malaysia, kerosakan bermula sejak dari generasi bapa kita dahulu. Mareka agungkan England dan Amerika.
Tetapi bagi saya , kalau orang Syria nak ikut barat pun, agaknya kena juga dengan fizikal mereka itu. Tapi kita Melayu pun nak mata warna biru, rambut warna perang. Tak kenalah. Nampak janggal sangat kalau yang Melayu nak tiru.

Bagaimana kita hendak menghadapi perubahan budaya sebegitu ?

Di Syria, guru-guru yang pegangannya kuat masih bertahan. Kita di Malaysia, lebih banyak yang kebaratan daripada Islam. Kita di sini mereka yang nak kepada Islam sedikit, yang nak kepada barat banyak.
Dari sekolah itu yang diajar. Supaya kita bersedia dengan pengaruh dan sistem barat. Sekolah-sekolah kita, tamat persekolahan kita berpeluang belajar sampai ke universiti di Amerika, di England. Tetapi kalau kita keluar dari pondok atau sekolah agama, peluang sambung belajar itu tidak seberapa.
Apa yang kita lakukan adalah untuk menyesuaikan diri kepada budaya barat.
Dan ini kita tak sedar. Kita seolah-olah nak menyediakan diri masuk ke institusi dan sistem yang kerap kalinya meruntuhkan jati diri Islam..
Dan yang peliknya, orang tidak bimbang kalau yang keluar tingkatan enam sekolah biasa tak boleh baca Alif Ba Ta. Nak masuk sekolah tahfiz pun payah sebab tak kenal huruf walaupun tamat tingkatan enam. Benda ni dah berlaku sejak zaman dulu lagi dan kita tidak sedar.
Saya cakap kepada seorang sahabat di Syria kenapa kamu ghairah nak buka peluang kepada barat. Saya dah tengok keadaan di negara saya apa yang berlaku. Dia kata mereka pun nak moden. Moden apa? Moden nak tengok anak-anak terbuang di tong sampah. Moden nak tengok anak-anak mati sia-sia kerana terlibat denbgan lumba haram. Itu moden buat apa. Pembangunan sedemikian yang membangun hanya bangunan dan jalan raya. Akhlak runtuh.
Akhlak diruntuhkan kerana nak mencantikkan bangunan dan jalan. Sebab itu fikirlah, kerana tak ke mana kita dengan pembangunan sebegitu.

Kenapa remaja dan kita sendiri sebenarnya cenderung untuk meminati budaya hiburan?

Sebab memang sudah disediakan sejak daripada dulu. Pendidikan dan cara hidup disediakan untuk membolehkan anak-anak bersedia menerima sistem yang menyimpang dari bukan untuk menjadi hafiz atau ulama’. Penyediaan dilakukan untuk membawa masyarakat ke arah keseronokan.
Kalau kita tengok babak dalam filem Melayu, babak minum arak , berdansa, sejak dari zaman P Ramlee sudah ada.
Sejak sekolah lagi , anak-anak dibiasakan dengan budaya Barat. Ada sukan gimnastik sampai terkangkang anak-anak diajar guru; sukan renang, jadi separuh bogel. Kita disediakan untuk menerima budaya barat. Mana kita amalkan hukum syariah ? Itu masalah kita.

Pada pandangan saudara, masalah keruntuhan akhlak ini bagaimana nak diselesaikan?

Sekarang kita taat pada hukum yang tidak berpaksikan Islam. Undang-undang yang dimulakan oleh British dahulu. Cuba kita gunakan hukum syariah, saya percaya gejala sosial yang teruk dalam negara dapat dikurangkan sebab kita menyediakan masyarakat untuk ke akhirat. Sekarang kalau membabitkan hukum Allah, ia dikira hak persendirian. Anda hendak buat atau tidak, itu pilihan anda sendiri. Tapi mereka (kerajaan) tak galakkan pun. Itulah masalah sekarang.

Bagaimana kita nak menyedarkan masyarakat?

Islam ini mesti dijalankan bermasyarakat. Tapi tanggungjawab itu tetap pada diri sendiri. Kita sendiri mesti mulakan dahulu . Contohnya kita dilatih berpuasa sama ada di dalam atau dil luar rumah. Walau di mana pun kita tahu Allah melihat.
Sebab itu kita kena buat pilihan. Dua sahaja pilihan kita. Sama ada ikut jalan Allah atau ikut syaitan. Tidak ada jalan tengah. Tidak ada kompromi. Setiap benda yang berlaku dalam masyarakat dunia hari ini kita kena buat pilihan antara yang benar dengan yang tidak. Gunakan akal.
Islam ini agama untuk yang tahu berfikir. Bukan taat buta tuli. Kalau kita gunakan akal fikiran baru kita sedar. Kita kena fikir tentang keesaan Allah. Ini yang kita kena ajar anak-anak. Sekarang apa yang diajar kena cari duit banyak-banyak. Bila ikut cara Islam barulah ada keberkatan.

Berbalik kepada dunia hiburan, adakah tidak ada ruang sebenarnya untuk ia menjadi lebih baik?

Boleh kalau industri kita industri yang beriman. Tapi industri kita meniru Bollywood, Hollywood, Hong Kong dan lain-lain. Kita menuju ke arah keruntuhan. Ini yang bahayanya.

Nasihat kepada rakan artis

Pendek sahaja ; Allah melihat apa yang kamu buat.

Wallahualam.....


Petikan dari salafus-Sholih

Abraj al-Bait

Salamun'alaik Guys,

Dalam entry kali ni, nak kongsi berita yang agak menggembirakan dan membanggakan umat Islam seluruh dunia iaitu tersiap sudah Menara Jam tertinggi di dunia di Arab Saudi berhadapan dengan Masjidil Haram.
Struktur binaan tapak yang sangat luas serta ciri binaan Islam yang mengagumkan terdapat pada bangunan ini. Bangunan yang menempatkan menara jam tertinggi di dunia ini dinamakan Abraj al- Bait.


Tapak bangunan ini adalah yang terbesar di dunia iaitu berukuran lebih kurang 1,600,000 m² dan bernilai lebih kurang USD 2 billion!

Di bahagian dalam bangunan pula terdapat prayer hall yang boleh memuatkan hampir 3,800 jemaah. Subhanallah!


Di bangunan ini juga terdapat 2 heliports untuk kegunaan orang² kenamaan. Sehingga tahun 2011, dengan ketinggian mencecah 601 meter, Menara Jam ini adalah yang tertinggi di dunia manakala dari sudut ranking keseluruhan bangunan,  Abraj al-Bait berada di tangga ke-2 selepas menara Burj Khalifa, Dubai yang dijangka siap 2012. KLCC pun kalah... Hehehe...

Antara yang menarik mengenai bangunan ini, pada malamnya menara jam ini bersinar dengan 2,000,000 LED berwarna hijau. Surely lebih save berbanding tembak lampu spotlight beribu kW ke langit...hehe..

Di samping 5-Star hotel, bangunan ini juga memiliki shopping mall dan dijangka amat menarik perhatian ahli perniagaan islam kerana terdapat juga convention centre yang memuatkan 1500 orang di samping Masjidil Haram yang cuma berada beberapa batu di hadapan bangunan tersebut.

Berada di tanah haram, sudah pasti lah perniagaan yang mahu dijalankan adalah telus dan berunsur islamic, kan?

Dengan tersiapnya Abraj al-Bait ini, beberapa rekod dunia secara officialnya telah dipecahkan. Antaranya;
1) merupakan hotel tertinggi di dunia
2) dibina dengan menara jam tertinggi di dunia
3) Muka jam terbesar didunia
4) tapak bangunan yang terbesar di dunia
5) bangunan tertinggi di dunia sehingga 2011
6) bangunan kedua tertinggi selepas tersiapnya bangunan Burj Khalifa di Dubai pada tahun 2012
7) bangunan hotel tertinggi didunia yang beberapa meter dengan masjid terbesar di dunia iaitu Masjidil Haram


Teringin rasanya menjejakkan kaki ke tanah haram suatu hari nanti untuk mmemenuhi rukun islam yang lima. Dalam tempoh 10 tahun akan datang, agak2 apa lagi perubahan yang akan berlaku di Tanah Haram? Wallahua'lam...


....dan tahukah anda, bangunan ini di bina oleh Saudi Binladen Group?..hehe..

Selasa, 13 September 2011

Doa yang di baca 5 Kali Sehari...

DOA DUDUK ANTARA 2 SUJUD
 Pernahkah anda hayati? atau baca terlalu laju sampai tak sempat nak faham maksudnya?

 ✔ Rabbighfirlii (Tuhanku, ampuni aku)
 ✔ Warhamnii (Rahmati aku)
 ✔ Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
 ✔ Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
 ✔ Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
 ✔ Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
 ✔ Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
 ✔ Wa’fuannii (Maafkan aku)


❢ Doa yang bermakna bagi seorang yang bertauhid.

Sharing is Caring~ (^_^)

Umno dan CPC...apa sudah jadi daa??

Isk...Isk...Isk...Apa sudah jadi daa?

ULASAN Apabila terbongkarnya fakta bahawa Umno telah mengadakan hubungan dengan Parti Komunis Cina (CPC) dengan menandatangani perjanjian persefahaman (MoU), Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetiba membuat kenyataan bahawa “komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu.”

Kata perdana menteri: “Komunis sekarang lain, komunis dulu lain, dulu mereka ingin kuasai negara dan sebarkan ideologi yang tak beri hak kepada rakyat. Kita baik dengan negara komunis sekarang kerana mereka telah tinggalkan ideologi lama mereka.”

Jika kita mengikut logik Najib, maka boleh disimpulkan bahawa komunis sekarang sudah tidak lagi menjadi pengganas, kerana itu komunis sekarang tidak lagi mendatangkan bahaya kepada negara.
Sekiranya rakyat mengikut logik presiden Umno yang bijak ini juga bermakna, mana-mana rakyat yang ingin menganut ideologi komunis sekarang tidak lagi dianggap bahaya dan bukan lagi ancaman kepada negara.

Mungkin atas logik tersebut juga rasanya, sebab utama beliau sedia berbesan dengan anak pemimpin Kazakhstan, sebuah negara berfahaman komunis dan lama di bawah jajahan Rusia.
Jika benar kenyataan Najib itu ikhlas, rakyat kini tetiba rasa hairan bila mana dalam ambang perhimpunan BERSIH 2.0 baru-baru ini, mengapa pula kerajaan di bawah telunjuk beliau menahan enam pemimpin PSM dalam Akta Ordinan Darurat kerana tuduhan cuba menghidupkan fahaman komunis?

Bukankah ini melanggar logik Najib sendiri?

Sebab kalau komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu, kenapa pula mereka ditahan di bawah Akta Ordinan Darurat?

Seolah-olah kalau Umno yang mengadakan hubungan dengan komunis, maka komunis itu komunis baik; kalau parti lain “asalkan bukan Umno”, maka komunis itu komunis jahat.

Maka, sesiapa yang nak mengadakan MoU dengan mana- mana kumpulan parti yang dianggap komunis, kena tanya Umno dahulu kerana hanya Umno dapat membezakan mana komunis baik, mana komunis yang bahaya.

Dan kalau nak tahu sesuatu negara itu dijajah atau tidak kena tanya pula Majlis Profesor Negara (setahu kita, negara lain tak ada majlis begini) atau mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Rasanya Majlis Profesor Negara dan Dr Mahathir sajalah yang tepat boleh menentukan siapa yang secara teknikalnya kena jajah, siapa negara yang naungi saja.

Jajah secara zahir, di mana kekayaaan hasil bumi negara seperti bijih timah dirakus adalah tidak sah secara teknikal, maka sesiapa yang jawab sebegini dalam ujian sejarah patut diberi markah kosong.
Bila mana Majlis Profesor Negara membuat kesimpulan bahawa negara tidak pernah dijajah, ini bermakna sesiapa yang lawan orang putih dulu, sebenarnya ia lawan orang Melayu.
Cuma kalau nak tahu orang Melayu ini bahaya ataupun tidak, ini pun kena tanya Umno dulu.
Bomoh Umno akan telek dalam air pinang, dan umum untuk pengetahuan dunia adakah Melayu ini bahaya atau tidak.

Kalau Melayu itu kehijau-hijauan, maka segala daripadanya adalah bahaya dan mengancam Umno. Kalau Melayu itu kebiru-biruan maka ia Melayu yang baik, maka keistimewaan diberi - segala untuknya halal, bagi orang lain akan jadi haram.

Rasanya bukan rakyat sahaja, bahkan ahli-ahli Umno turut keliru dengan permainan politik pemimpin Umno yang sendiri melondehkan hipokrit sendiri di khalayak ramai.

Rabu, 10 Ogos 2011

Sejarah se zaman..Huh??

Salamun'alaik guys,

In this post, i wanted to share some interesting video. It's about history. Instead of reading, i think you guys more prefer having it presented in video. You know...history stuff...yawning stuff...

But this one, pretty good.. Nice to be taking seriously what exactly the message that the maker trying to pull... Please have a look... Here it goes...


Nice to see, nice to hold,...once you guys understand, can you guys tell me what exactly our future hold..? And i even still not celebrating my first birthday...huhuhuhu....

(....what will happen to my historical subject in the future?...i wonder...)

Qur'an Stories for Children

Salamun'alaik guys,

Nothing special happens today except for when i woke up, i still in the fasting month. Still feel great to have both of my parent at my side... Even though they both asleep, still great! Hehehe~ When i got thirsty, i turn left, and if i'm bored, i turn right... Yay~! Best2... Alhamdulillah for my ummi and ayah... Couldn't wait to have chat with them when the time comes...

Aaaaanywho, I have another story wanna share with you guys. The story is about a little boy who lives with his grandfather. Reading time~



***


Quran Stories for Children: Why do we read Noble Qur'an, even we can't understand Arabic?

An old Muslim lived on a farm with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Noble Qur'an.

His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.

One day the grandson asked, "Grandpa, I try to read the Noble Qur'an just like you but I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Noble Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied, "Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water."

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said, "You'll have to move a little faster next time," and sent him back to the river with the basket to try again.

This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home.

Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The Grandfather said, "I don't want a bucket of water; I want a basket of water. You're just not trying hard enough," and he went out the door to watch the boy try again.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house.

The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty.

Out of breath, he said, "See Grandpa, it's useless!"

"So you think it is useless?" The Grandfather said, "Look at the basket."

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

"Son, that's what happens when you read the Noble Qur'an. You might not understand or remember everything, but when you read the Noble Qur'an, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah (SWT) in our lives."

-The End-


***



So...aside from the story, how many times per day we see the Qur'an's cover in our own place?.. Not to mention touching, open or read it... Just count how many times we saw the holy Qur'an... Can you imagine?

To look at the cover is hard enough...how to judge what is inside? Hmmmm...